Provincie Drenthe doet proef met duurzaam asfalt op de N375

Provincie Drenthe doet proef met duurzaam asfalt op de N375

MEPPEL - Fossielvrij asfalt op alle Nederlandse wegen; dat doel komt een stap dichterbij door de aanleg van drie proefvakken met biobased asfalt op de N375 bij Meppel. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de provincie en voor CIRCUROAD, het samenwerkingsprogramma dat werkt aan fossielvrije wegen.

Gedeputeerde Bart van Dekken: “Door de CO₂-uitstoot bij de aanleg van onze wegen te verminderen, dragen we bij aan een gezonde en duurzame toekomst.”

Gedeputeerde Bart van Dekken: “Drenthe loopt landelijk voorop in duurzame wegenbouw. Samen met het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding en via het Noordelijk Asfaltconvenant werken we met overheden, bedrijven en kennisinstellingen aan asfalt met minder CO₂-uitstoot en meer hergebruik. In 2030 willen we 55 procent minder uitstoten en zoveel mogelijk circulair werken. De CIRCUROAD-proefvakken sluiten daar goed bij aan en zijn een duurzame innovatie die we graag ondersteunen.”

Fossiel bitumen vervangen door biobased bindmiddel
Elk jaar produceert Nederland 6,5 miljoen ton asfalt voor de aanleg en het onderhoud van 136.000 kilometer aan wegen, waarvan 525 kilometer in beheer is van de provincie Drenthe. Asfalt bestaat uit zand, steen en een bindmiddel. Dat fossiele bindmiddel zorgt voor een groot deel van de CO₂-uitstoot van de asfaltketen, die ongeveer 565.000 ton CO₂ per jaar bedraagt. De CIRCUROAD-samenwerking vervangt het fossiele bindmiddel bitumen door een biobased bindmiddel op basis van restproducten uit de bosbouw, papierindustrie en uit de landbouw. Zo daalt de uitstoot en worden minder niet-hernieuwbare grondstoffen gebruikt.

Proefvakken met biobased asfalt
De deelnemers in CIRCUROAD, waaronder de provincie Drenthe, werken samen om fossielvrij asfalt te ontwikkelen, te testen en uiteindelijk toe te passen in heel Nederland. Vandaag legde KWS Infra op de N375 drie proefvakken aan. Het aangebrachte biobased asfalt is ontwikkeld door Latexfalt, Esha en Bituned en is met KWS, Dura Vermeer, Boskalis en AsfaltNu getest in het laboratorium.

De komende 5 jaar test CIRCUROAD het asfalt, zodat dit asfalt vanaf 2030 op alle Nederlandse wegen kan worden gebruikt. Tot en met 2030 gaat het om 30 procent biobased bindmiddel. Daarna werkt CIRCUROAD richting 2050 geleidelijk toe naar 100 procent bindmiddel. “Door zo grondig en stap voor stap te werk te gaan, weten we zeker dat leveranciers en wegbeheerders er klaar voor zijn en dat het asfalt voldoet aan onze hoge eisen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en levensduur”, licht CIRCUROAD-programmamanager Joop Groen toe.

Tiplijn