De Wolden gaat volgend jaar over op ander afvalsysteem: diftar

De Wolden gaat volgend jaar over op ander afvalsysteem: diftar

DE WOLDEN - Vanaf januari 2021 gaat de afvalstoffenheffing die u betaalt aan de gemeente er anders uitzien. De gemeente gaat over op een diftar-systeem. Diftar staat voor gedifferentieerde (verschillende) tarieven. Dit betekent dat de heffing bestaat uit een vast deel (vastrecht) dat een stuk lager is dan in 2020 en een variabel deel waarop u zelf invloed heeft.

Het variabele deel van de heffing vormt het hart van het diftar-systeem. Hierop heeft u zelf invloed door afval zoveel mogelijk te scheiden. Het variabele gedeelte is namelijk afhankelijk van de aantal keren dat u de restafvalcontainer aan de straat zet. Zo kan het zijn dat twee gezinnen, die in dezelfde straat wonen, een ander bedrag betalen voor de afvalstoffenheffing. Dit doordat het ene gezin haast geen restafval aan de straat zet, en het andere gezin wel. Betere afvalscheiding resulteert dus in een lagere rekening.

Waarom diftar?
Restafval bevat nog veel waardevolle grondstoffen waarmee nieuwe producten gemaakt kunnen worden. Van plastic afval kunnen bijvoorbeeld autobumpers of fleecetruien gemaakt worden. Bovendien geeft de verbranding van afval veel milieuschade. Dus minder grondstoffen bij het afval betekent ook meer milieuwinst en kostenbesparing.

Waar kan ik luiers en incontinentiemateriaal kwijt?
Gemeente De Wolden wil alle inwoners de mogelijkheid bieden om goed en makkelijk afval te scheiden. Daarom start de gemeente, gelijktijdig met de invoering van diftar, met het aanbieden van speciale verzamelcontainers voor luiers en incontinentiemateriaal. In de Afvalapp 2021 vindt u de locaties waar 15 verzamelcontainers worden geplaatst.

Luiers en incontinentiemateriaal kunt u in doorzichtige afvalzakken gratis in de verzamelcontainers werpen. De zakken moet u zelf te kopen.

Tweede restafvalcontainer
In 2020 kan een huishouden, waarvan een gezinslid wegwerpluiers nodig heeft, een tweede restafvalcontainer krijgen. In 2021 is dat ook mogelijk. Daarvoor kunt u een aanvraag indienen bij de gemeente. De tweede container kost eenmalig €50,-. Voor het legen geldt hetzelfde tarief als voor de restafvalcontainer namelijk €8,40* per lediging. In 2021 kunt u de restafvalcontainer 17 keer aanbieden (driewekelijks). In 2020 is dat 13 keer (vierwekelijks).

Met deze werkwijze biedt gemeente De Wolden huishoudens de keus om luiers en incontinentiemateriaal te verwijderen via een verzamelcontainer (meer moeite, dagelijkse verwijdering, goedkoper) of via de minicontainer (gemakkelijk, driewekelijkse verwijdering, duurder).

*Dit tarief moet nog definitief worden vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2020.

Tiplijn