EMMEN - Verwachtingsvol opent Johan (67) op belastingkantoor Emmen zijn map met administratie.

“Ik heb sinds mijn pensionering niet meer het volledige overzicht over al mijn belastingzaken. De cijfers duizelen mij soms, vandaar deze afspraak met jullie.” Medewerker Dienstverlening Fatima van de Belastingdienst logt direct in om rustig de gegevens met Johan te checken, en waar nodig aan te passen.  

Inwoners uit Emmen, Klazienaveen en omgeving kunnen bij het belastingkantoor in Emmen terecht met hun vragen over belastingen, toeslagen en andere financiële zaken. Met de aankomende deadline van 1 september om toeslagen voor 2024 nog aan te kunnen vragen, wordt het drukker op het belastingkantoor. Ondanks de drukte heeft Fatima ook voor Johan alle tijd om zijn vragen te beantwoorden.

Al snel blijkt dat zijn inkomen te laag stond ingevuld, waardoor Johan maandelijks te hoge toeslagen ontvangt. Na aanpassing hij voor drie maanden € 29 terugbetalen. “Daarmee voorkomen we dat u aan het eind van het jaar in een keer een hoog bedrag moet terugbetalen”, legt Fatima uit.

Overzicht krijgen en houden
Daarna bekijkt Fatima stapsgewijs de belastingzaken en toeslagen van Johan. Hij is vorig jaar na een dienstverband van ruim 45 jaar met pensioen gegaan. “Als internationaal vrachtwagenchauffeur heb ik voor drie werkgevers gewerkt, waardoor ik nu verschillende pensioenen ontvang”, legt hij uit. “De eerste maanden van dit jaar had ik steeds een ander inkomen. Daardoor lukt het mij niet om het geschatte inkomen voor mijn toeslagen te berekenen. Ik ben blij dat Fatima mij vandaag helpt om weer het overzicht te krijgen.”

Voor Fatima is dit bijna dagelijkse routine. Fatima: “Als medewerker bij de Belastingdienst wil je zorgvuldig de belastingzaken voor een inwoner checken en, waar nodig, direct aanpassen. Belangrijk is om daarbij ook steeds uit te leggen wat je doet.” Dat stelt mensen gerust, zo ook Johan. “U heeft een goed luisterend oor, dan voel je je gezien en gehoord”, zegt hij tegen Fatima.

Samenwerken om mensen te helpen
In haar dagelijkse werk ervaart Fatima dat het belastingkantoor, naast station Emmen, goed bereikbaar en toegankelijk is voor inwoners uit Emmen, Klazienaveen en omgeving. “Het is fijn dat wij makkelijk naar andere instanties kunnen doorverwijzen. Andersom is dat ook zo. Daardoor los je soms vragen samen op. Bijvoorbeeld als mensen naast hulp bij hun belastingzaken ook bijzondere bijstand of een energietoeslag willen aanvragen”, legt ze uit. “Je denkt dan niet alleen vanuit je eigen hokje, je beantwoordt een hulpvraag vanuit een gezamenlijk perspectief”, voegt Fatima er aan toe.

Over een drempel 
Fatima roept mensen vooral  op om gerust een afspraak te maken voor hulp bij vragen over belasting, toeslagen of andere financiële vragen. “We staan klaar om mensen te helpen. Mensen die we in het verleden op kantoor hebben geholpen, komen graag terug met hun vragen. Dan zijn ze een drempel over. Mensen nemen wel eens een handgeschreven briefje van een vorige afspraak mee. ‘Neemt u alstublieft bij uw vervolgafspraak een recent loonstrookje mee’, staat daar dan bijvoorbeeld op. Dat halen ze bij binnenkomst direct uit hun tas”, vertelt Fatima.

Maak een gratis afspraak bij belastingkantoor Emmen (Verlengde Spoorstraat 2) via belastingdienst.nl/langskomen of via de BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543). U bent dagelijks welkom van 08:00 - 17:00 uur.  U kunt ook een gratis videobelafspraak maken of telefonische hulp van de Belastingdienst krijgen.

Tiplijn