Treant gebruikt Autoscriber: minder administratie, meer aandacht voor patiënten

Treant gebruikt Autoscriber: minder administratie, meer aandacht voor patiënten

EMMEN - Met minder zorgmedewerkers moet de komende jaren meer zorg worden verleend. Om hier op in te spelen werkt Treant hard aan de zorgtransformatie.

Een mooi voorbeeld is het gebruik van Autoscriber: een AI-tool die zorgt voor minder administratie bij zorgverleners en meer aandacht voor patiënten.

Binnenkort is Autoscriber binnen Treant beschikbaar voor alle collega’s die hier gebruik van willen maken. Daar ging een intensieve testperiode aan vooraf. Een van de medewerkers die Autoscriber testte is kinderarts Frank van de Kracht. Hij is enthousiast en ziet dit enthousiasme terug bij meer collega’s. ‘Vooral omdat de kwaliteit van de output, dat wat Autoscriber uit een gesprek haalt, echt goed is. Collega’s geven aan dat ze ook met meer energie hun spreekuren voltooien, omdat ze niet meer hoeven multitasken.’

Hoe werkt het?
Autoscriber is een vorm van AI-tekstherkenning, kunstmatige intelligentie. ‘Het programma luistert mee met alles wat ik en een patiënt bespreken. Zo kan ik een heel consult doen zonder ondertussen met de computer bezig te zijn. Hierdoor heb ik veel prettiger contact met mijn patiënten. Autoscriber neemt niet alleen het gesprek op dat ik heb met een patiënt, maar vult er ook het patiëntendossier mee. Inclusief een samenvatting van de anamnese (het beeld van de klachten), maar ook met bespreking en conclusies. Fijn is dat Autoscriber ook medische termen juist verwerkt. Daarnaast kan speciaal voor de patiënt een tekst in begrijpelijke taal worden gemaakt.’

Ondersteuning ICT
‘Een paar maanden geleden begonnen we met het testen van dit systeem met een paar artsen. Vervolgens hebben we dat met drie vakgroepen binnen Treant gedaan: Kindergeneeskunde, Neurologie en Medische Psychologie. Uit deze proefperiode is gebleken dat de kwaliteit van opname en tekst echt helpt in ons dagelijks werk. We zijn in de proefperiode goed ondersteund door onze collega’s van ICT. Zij gaan nu, waar dat nog nodig is, zorgen voor de juiste hardware en ondersteuning om het voor iedereen werkbaar te maken’, aldus Frank van de Kracht.

Tiplijn